Berichten uit de media

Voor Natuurwinkel en BioFriends is een gezonde aarde het fundament

Bas Sengers, eigenaar van Natuurwinkel Ermelo en Jan van Triest, directeur eigenaar van BioFriends Nunspeet werken samen op het gebied van een duurzaam, maatschappelijk verantwoord, circulair en hygiënisch winkelbeleid. Beiden persoonlijk vanuit een intrinsieke betrokkenheid en respect voor mens, dier en planeet. BioFriends (Vrienden van het Milieu) is al jarenlang met innovatieve schoonmaakmaterialen en het Reflex-mopsysteem een trouwe leverancier van Natuurwinkel Ermelo. Alles op het gebied van persoonlijke hygiëne zoals zeepdispensers, toiletrolhouders en poetsrolhouders met speciaal gerecycled poetspapier levert BioFriends. Tevens verkoopt Van Triest Het Reflex-vloerreinigingssysteem; een totaalschoonmaaksysteem voor in de winkel en in de personeelsruimte. Het systeem heeft weinig ruimte, water en chemische middelen nodig en maakt hygiënisch schoon waardoor je als Natuurwinkel een ecologisch en duurzaam schoonmaakbeleid en bedrijfsvoering hebt.

STRUCTUUR IN BEDRIJFSHYGIËNE

De praktijkervaring leert dat zonder goed schoonmaakdoseersysteem er nog veel materiaal in de afvoer verdwijnt, dat het schoonmaken duur(der) is in (water)gebruik en in tijd. Om dit probleem te ondervangen levert BioFriends een RVS doseerkast waarbij er met groene (ruitenreiniger), rode (sanitairreiniger) en blauwe (interieur- en keukenreiniger) doseerflessen wordt gewerkt. Daarbij wordt een Schoonmaakplan geleverd met Schoonmaakrooster en Checklist waarin staat hoe, wat en wanneer je dient schoon te maken. Volgens Bas heb je op deze manier een compleet administratie- en registratiesysteem dat voldoet aan de HACCP-certificering.

REFLEX-MOPSYSTEEM

Het Reflex-mopsysteem bestaat uit een mop, een maatbeker en een afsluitbare emmer met een aantal 100% microvezeldoeken. Een microvezeldoek neemt veel meer vuil op dan een katoenen mop. Dat zorgt ervoor dat het Reflex-mopsysteem 50% sneller is dan een traditioneel schoonmaaksysteem omdat je met een microvezeldoek 100m2 schoon maakt. Dat betekent minder kosten, meer gemak en snelheid van werken. “De kracht van het systeem is dat je elke keer voor een schoonmaakklus in de winkel, je schone doek al klaar hebt liggen in de afsluitbare emmer en je vloer is binnen vijf minuten droog en veilig beloopbaar omdat je veel minder water gebruikt. Daarbij kun je met hetzelfde mopsysteem de vloer natmaken en droogtrekken of snel even een rondje vlekken verwijderen”, aldus een bevlogen Jan. Het systeem betreft een compleet andere manier van werken en denken en dat behoeft wel uitleg. Hiertoe geeft BioFriends demonstraties en schoonmaaktrainingen in de winkel. 

MAATSCHAPPELIJK & CIRCULAIR VERANTWOORD

Er is sprake van veel minder plastic verpakking omdat de concentraatflessen in het Schoonmaakdoseersysteem verder verdund kunnen worden dan andere reinigingsmiddelen. Op deze manier draagt Natuurwinkel Ermelo ook bij aan afvalreductie. De BioFriend concentraten Ruiten-,  Sanitair-, Interieur- en Keukenreiniger zijn tot wel 14 maal geconcentreerder. Dus tot 14 maal besparing in transportvolume en voorraadbeheer. Doordat alle microvezeldoeken 600-800 keer gewassen worden is er sprake van structureel hergebruik en dit past prima bij Natuurwinkel. Met een kleine investering in een startpakket gaat het systeem jarenlang mee.

WAAROM BIOFRIENDS?

Op de vraag aan Bas Sengers waarom hij zijn collega Natuurwinkels adviseert gebruik te maken van BioFriends antwoordt hij: “De producten van BioFriends zijn voordelig, makkelijk in gebruik en maken altijd goed schoon. BioFriends is een prettig bedrijf en de service is geweldig. Wij worden altijd snel geholpen, ze luisteren naar wat wij vragen en denken mee in oplossingen. Jan staat volledig achter zijn eigen systeem, is enthousiast en komt, indien nodig, vaker terug voor uitleg en training van zijn product. BioFriends maakt je (milieu)bewust van een doordachte en betrouwbare schoonmaakstructuur binnen je bedrijf waar je ook nog een goed gevoel van krijgt.”

www.biofriends.nl

Tekst en foto: Sandra Bonestroo | SB Consaletancy



Artikel servicemanagement 5 mei 2016:

Bron: Servicemanagement